Доайените на таблата

Та, гледам ги аз доайените на таблата и си мисля колко са недосегаеми в своя всемир. Преместват фигурите в хармония с шумоленето на листата, даже врабците надничат. Изгледът е съвършен, макар обектите да са поставени под карантина. Иска ми се всичко да бъде наред или по-скоро всичко да бъде според техния ред. Сякаш са усвоили тайната на живота. Тя се разбулва само пред заслужилите. Дали пък вирусът фантом не ни изпитва?

На петия ден от карантината се принудих да изляза на разходка. Филибето ми е като на сън. Голи алеи с напукан асфалт в градската градина. Местният животински свят готви пиршество. Тук-таме майки бутат плахо колички и някоя верига на велосипед пропуква. В далечината чувам да плющят пулове по игрално поле. Доайените. Те цъкат шах и табла в центъра на Пловдив откакто се помня. Тяхната социална мрежа е непромокаема дори във времена на извънредно положение.

Наблюдавам ги от разстояние. Някои се носят в пантолони с ръб, балтон и каскет — класици, други — неглиже, тъй като костюмите им са излезли в пенсия. Приведени над таблата, с ръце опрени на коленете и съсредоточени в играта, техните достопочтени фигури излъчват спокойствие. Повечето от тях сигурно са родени във военно време. Преживели са режими. Посрещнали са демокрацията, глобализацията, после и цифровизацията. Сега са изправени пред нова COVIDенова заплаха, но не изглеждат обезпокоени. Всичко беше постарому с изключение на един елемент от пейзажа.

Вечните дядовци в градската с предпазни маски на лицето изглеждаха като излезли от memes – мемета, както свикнахме да ги наричаме (изображения, заиграващи се с модерни идеи). В последно време особено нашумяха шеговитите интерпретации на различни произведения на изкуството. Тези дни можете да попаднете на Мона Лиза с медицинска маска или на Създателя, подаващ руло тоалетна хартия на първото си творение по стенописа на Микеланджело „Сътворението на Адам”.

Та, гледам ги аз доайените на таблата и си мисля колко са недосегаеми в своя всемир. Преместват фигурите в хармония с шумоленето на листата, даже врабците надничат. Изгледът е съвършен, макар обектите да са поставени под карантина. Иска ми се всичко да бъде наред или по-скоро всичко да бъде според техния ред. Сякаш са усвоили тайната на живота. Тя се разбулва само пред заслужилите. Дали пък вирусът фантом не ни изпитва?

Изолацията е сериозно изпитание. Изправи ни пред собствената уязвимост, пред заблудата, че сме всесилни. Върна ни до ръба на пропастта, в която пропадахме – да помпим представата за себе си с лайкове; да позираме като „луксозни“ хора, да гоним успеха на друг връх или на чужд гръб. Много бързо се разтопи захаросаният с филтри виртуален лайфстайл. 

В изолацията си ще преживеем страх, гняв, болка, тъга, радост — естествени емоции, които може да се опитаме да приемем без да ги пренебрегваме или залостваме. Ще видим близките си в приятна и в неприятна светлина, но ще усетим и самите нас в такава. И всичко това ще бъде нормално, даже необходимо. Отдавайки се на тишина, разговори и разходки вътре в себе си, ще допуснем пролетта на годината да дойде, а на надвисналата опасност — да отмине.

Тогава, струва ми се, ще излезем и ще грабим с пълни шепи — не дезинфектанти, а преживявания. И всичко обикновено, дори битово, което приемахме за даденост и рутина, сега ще ни донесе наслада. Представям си, че поваляме кризата с търпение и изострена сетивност. Разкрасени без поправки, ожаднели за близост, щастливи без причина. Току-виж и помъдрели като доайените на таблата. Не може да убегне на случаен минувач колко им се услажда играта, лафа и глътката и има си хас — когато усвоиш Тайната, всичко извън момента спира да има значение.

Проверявайте и вие от време на време дали не сте започнали да се отнасяте с особено внимание към детайлите. Ако реагирате на корка, напускащ тържествено гърлото на бутилката, и се наслаждавате на утрото просто защото е дошло – заразилите сте се с вируса на пълноценния живот. С умението да изпитвате онова, което най-тежко ударената нация нарича

Dolce far niente – удоволствието от нищоправенето,

по време на беда и дълго след това.

 

март 2020 г.